Nuffnang Ads

Saturday, May 23, 2009

akim bengang...



Salam sejahtera saya ucapkan kepada semua gafimmers.Tahniah kerana kita telah berjaya mencapai visi dan misi kita untuk meletakkan akim ditempat ketiga di konsert akhir AF7.Saya bagi pihak akim dan keluarga ingin mengucapkan terima kasih yang infiniti diatas sokongan anda semua.Alhamdulillah...Sebenarnya,saya sedang berkursus di Gem Beach Resort,Kuala Terengganu.Maaf kerana tidak dapat mengemaskini blog akim.Saya tersangat sibuk mengikuti kursus yang dipenuhi dengan tugasan yang tersangat banyak.

Untuk kali ini,saya ingin memberikan sedikit pendapat peribadi saya yang dangkal ini tentang persembahan akim yang pertama untuk konsert akhir AF7.

Bengang by akim

Lagu pertama akim pada konsert akhir Akademi Fantasia musim ke-7.Permulaan yang baik bagi akim.Lagu yang dinyanyikan sangat sesuai dengan konsep dan persembahan yang akim lontarkan.Saya sendiri dapat merasakan 'feel' yang dilontarkan oleh akim sepanjang lagu tersebut.Pergerakan yang minima,penghayatan yang baik,vokal yang tersendiri memberikan kekuatan kepada lagu baru ciptaan amir,lirik oleh SQ.Just first round chorus,saya rasa akim lambat satu beat dan pada baris 'setiap liku diserang pilu' suara akim pecah sedikit tapi 'its look natural'.Pada pendapat saya,lagu baru akim ini catchy dan radio-friendly.Secara peribadi,suara akim belum cukup matang lagi.Oleh yang demikian,saya amat percaya akim akan melakukan transformasi dari segi teknik nyanyian dan lontaran suara.Trust me...Apakah pendapat anda?Sila lampirkan komen anda pada ruangan yang telah disediakan...Terima kasih.

p/s:Maaf kerana penggunaan bahasa yang agak formal.Ini adalah akibat daripada terlalu banyak menaip tugasan formal sepanjang kursus yang saya sedang ikuti..hehehe...

15 comments:

  1. salam..along ke ni? biar betul? lain macam betul penulisan along kali ni..
    anyway, my comment on that song. betul cakap along tu.catchy & radio-friendly. lagu tu rasanya selesa sunguh bermain dibibir. means, once dengar asik nak melagukan aje setiap barisnya..lama2 kita pulak yg dapat gali maksud lagu.. akim ni cerah masa depan. pakej lengkap, bakat tak disangkal lagi, background 'suci', fans mantop, apa lagi..bab suara lum matang tu..just take his time..apapun, pada saya suara dia tersendiri, unique.. some sort of merdu, lemak, husky, and bak kata stacy keluar suara jantannya.. baru pure..
    Nway, kim salam kt akim once he's back. miss his news..along, don't forget update this blog ya. pls maintain it so that we will keep update.
    To akim..I'M YOURS... ;)

    ReplyDelete
  2. telling d truth....1st time dgr this song, sy rasa ini lagu yg sangat sesuai utk akim, n betul kata pengkritik, genre lagu yg begini yg sesuai utk akim. trying to imagine if other finalist yg nyanyi lagu ni.....hoho....tak sesuai.

    yg part 'setiap liku diserang pilu....' tu..mmg suara dia cm pecah, but since dia punye suara ala2 serak2 basah, then it's not a big deal. it's the colour of his voice.

    yup..as time goes by, akim will develop more on his vocals, tp salah satu sebab kenapa peminat minat akim adlh disebabkn oleh ton suara dia yg begitu dan genre muzik dia.

    tahniah pd akim sbb lagu bengang skang makin meletup2 kat radio.
    on radio je, lagu ni yg didengar dlu.
    harap juga akim diuruskan oleh pihak yg bertanggungjwb, supaya dia terus maju.
    jaga diri n always think before do something, sbb mcm2 contoh dah dpt kte tgk ape akibatnya if artis tu main redah je. sy percaya akim tak mcm tu, tp fitrahnya manusia mudah lupa, so harap along n family selalu memantau akim.

    sorry if rasa irritated or annoyed dgn 'bebelan' ni, but this is the truth...according to observation i did among those artist la.
    anyway...
    akim: i'm yours....
    peminat: u r ours....=)

    ReplyDelete
  3. yup...lagu ni memang sesuai untuk akim...pertama kali dengar je dah dapat agak lagu ni lagu yg tak jemu dengar...persembahan pun bagus...memang akim paling banyak transformasi....paling bersemangat dan kuat berusaha...syabas akim...

    ReplyDelete
  4. yup..this song sesuai sgt ngn vokal akim..cara persembahan die pun much better skrg...persembahan tuk lagi bencinta plak bes sgt...da bnyk kali ulang tgk konsert final...huhuh..

    btw hope akim will improve lagi mutu vokal die and comming with his 1st album soon...cant wait..

    ReplyDelete
  5. Akem ni ummi perhatikan..bila nyanyi atas pentas dia jadi org lain..dia mmg seorang penghibur..lagu apa pun Akem nyanyi..pancit ke mcm Edry kata tu, serak ke..ttp sedap kat telinga yg mendengar..he'll be better in future..dgr sore Siti Nurhaliza dulu masa umur 17 thn ngan 27 tahun..beza sgt..Akem juga akan jd begitu..hrp Akem tekun belajar utk lebih maju dlm bidang nyanyian n muzik..best of luck dear.

    ReplyDelete
  6. akim banyak transformasi lorh,
    patotnye no. 2 da bole.

    ReplyDelete
  7. Erm...lagu tu memang sesuai sangat untuk Akim. Tone suara serak2 basah Akim memang best, tak jemu telinga mendengarnya. Percaya atau tidak, Akim merupakan pelajar AF pertama yang saya undi walaupun dah 6 musim berlalu. Semoga terus cemerlang di masa hadapan & sentiasa ingat asal usul kita. Insya Allah kita akan sentiasa dirahmati dan dilindungi olehNya...

    ReplyDelete
  8. Salam,.... memang sedap lagu akim ni. Semoga masa depannya cerah dalam bidang muzik ni, seperti yg ibu akim cakap boleh meneruskan cita2 ayahanda.

    Kakak harap sangat Akim tak berubah walau setinggi manapun Akim berada satu hari nanti. ingat family dan jangan tinggal solat.

    Akim harus baca dan fahami warkah along utk Akim. Moga menjadi insan seni yang dihormati dan mempunyai jiwa yang kental mengharungi liku2 dan onar dlm dunia seni. Dan yg paling penting tambahkan ilmu di dada supaya semua org disekeliling Akim akan respect kepada mu dik.

    Ikhlas dari Teacher noi

    ReplyDelete
  9. but en.
    he did very well that nite!
    and nini rse,
    lgu die paling best antra sume2 student af yg laen
    hahah
    so.
    i wish him luck

    *xpe
    xyh ckp psl yg da lepas
    ckp dgn die
    nvr turn back
    stright foward!

    ReplyDelete
  10. Salam. I agree with ummiakem when she said Akem being a different person on stage. He's not the 18 year old boy yang manja2 n immature tapi his performances especially in the few last concerts proved that Akem is going to be a great entertainer. Nyanyian Akem nampak ikhlas semata2 untuk peminatnya bukan sekadar untuk memenangi pertandingan. Saya setuju dengan Along, Akem perlu perbaiki vocalnya. Hopefully, di samping Akem mendewasakan dirinya sebagai seorang insan, suaranya juga turut lebih matang. Walaupun Akem baru melangkah ke dunia artist yang bukan sikit dugaannya, bakat yang Tuhan sendiri anugerahkan utk Akem Insya Allah bukan untuk keburukan tapi umpama kapal yang perlu Akem kemudikan. Berbekalkan semangat, ilmu dan keyakinan dlm diri sampailah Akem ke destinasinya. Semoga Akem tabah mengharung ombak di laut dan jgn sekali hilang pedoman dan lupa diri.Siapalah kita yang sementara di dunia ini maka ingatlah Tuhan sentiasa.Tiadalah kita kalau bukan ibu yang melahirkan maka kenangilah ibu selalu. Untuk adik Akem tersayang, jadilah pengemudi kapal yang terbaik, jangan tersasar dari haluan dan karam di tengah lautan. Kembara mu takkan terhenti di satu pelabuhan, teruskan perjuangan dan jangan sekali2 alpa hingga lupa berlabuh kembali di tempat asal mu. Janganlah jadi seperti Si Tanggang ok.Luv u.

    ReplyDelete
  11. akim's single, BENGANG, is my favorite compare to other four! lagu tu memang sesuai sangat tuk akim... tak sabarnyer nak tunggu the studio version for Bengang!!! :)

    ReplyDelete
  12. perghhhhh formal sungguh seyh... hehehe
    btw along yup aireen pon prsan gak.. tp its okey..
    Jauh lg journey AKIM insyaallah he can improve n do it better n better,,
    Nothing is impossible!!

    ReplyDelete
  13. hahaha...
    nak tambah gak...
    jangan buat perangai sampai kitorang plak BENGANG dgn akim...
    kan am kan?

    ReplyDelete
  14. perubahan tu akan datang dgn usaha sendiri..
    all da best in his career..

    ReplyDelete
  15. hy semua..saya ni girlfriend akim..terima kasih untuk comment kamu semua...

    ReplyDelete