Nuffnang Ads

Wednesday, May 13, 2009

Warkah untuk akim...











Realiti sebenar dunia hiburan tidak seindah yang disangka.Banyak cabaran dan tribulasi yang perlu dilalui kesemua pelajar AF7 termasuklah akim dalam mengharungi industri yang didalamnya penuh dengan persaingan.Secara peribadi bagi saya,persoalan menang atau kalah bukanlah perkara pokok yang perlu saya renungkan kerana akim telah melakukan yang terbaik.Jujur saya katakan,saya tidak menyangka akim akan sampai ke peringkat akhir AF kerana saya akui Akademi Fantasia versi transformasi ini sarat dengan bakat-bakat yang unik.Ingin saya tekankan disini bahawa faktor peminat-peminat yang mengundi pelajar kegemaran mereka merupakan suatu agenda yang sangat besar untuk membantu pelajar-pelajar yang masih bertahan sehingga kini bagi mencorak transformasi dalam mempromosi bakat dan ketrampilan mereka sebagai ikon baru industri hiburan.Oleh yang demikian,lebih tepat jika saya katakan disini bahawa peminat umpama sebuah badan besar yang menyumbang biasiswa kepada pelajar AF7 ini untuk meneruskan perjuangan mereka sepanjang berada di akademi.

Apa yang menjadi kebimbangan bagi saya adalah bagaimana akim akan menyesuaikan diri dengan dunia baru yang akan ditempuhinya kelak.Terus terang saya nyatakan bahawa saya amat bimbang jika akim hanyut dalam arus populariti yang telah dikecapinya.Tapi,sebagai abang,saya sentiasa mendoakan yang terbaik untuk akim.Saya mohon kepada tuhan supaya akim sentiasa dipelihara daripada pelbagai noda yang akan merencatkan profesionalisme.Perlu diakui bahawa semakin ramai yang menyukai seseorang individu itu,maka ramai jugalah yang ingin melihat kejatuhannya.Oleh yang demikian,10 pesanan along kepada akim:

1)Jangan tinggal solat 5 waktu kerana solat itu tiang agama.

2)Jangan melakukan perkara-perkara yang ditegah agama.

3)Jadilah individu yang berdisiplin dan menepati masa.

4)Tingkatkan karisma dan kreadibiliti sebagai seorang ikon yang berilmu.Dalami ilmu dengan melanjutkan pengajian keperingkat yang lebih tinggi serta sentiasa meningkatkan kemahiran dari masa ke masa.

5)Jangan lupa jasa IBU DAN AYAH kerana tiada kita tanpa mereka.

6)Jangan lupa jasa PEMINAT YANG TELAH MENGUNDI ANDA.

7)Jangan sombong dan bangga dengan setiap kejayaan yang diperolehi.Kongsilah kejayaan yang dikecapi kerana terdapat bahagian ORANG LAIN dalam kejayaan yang kita perolehi.

8)Jadilah diri sendiri dan berlaku jujur.

9)Sentiasa bermuhasabah terhadap diri sendiri.

10)Gunakanlah "subconcious mind" yang telah dikurniakan tuhan.NOTHING IMPOSSIBLE.




31 comments:

  1. Insyaallah, akan terus menyokong akim walaupun musim af berakhir. Insyaallah juga berkat doa family & fans akan akan terus success...

    ReplyDelete
  2. sy ade 1 permintaan..n selaku peminat akim..sy kire adalah wajar soaln sy ini dijwb..hehe...

    tolong respons..utk menjadi ikon..sy kire education is a part of the thing rite??

    so..seems that akim is still 18..is it akim will further his studies??

    then if its possible..may i know the real result of akim's spm..please???

    this is for the sake of akim's fans too...its nothing to secret off...it will become worse if the truth is revell soon..please..do tell me..

    ReplyDelete
  3. hope akim xlpe diri bile bgelar artis nanti..

    ReplyDelete
  4. hope akim sentiase igt psanan abg long nie...
    abg long,wpun af nk abis,slagi ecah xbz,ecah akan sentiase setia kt blog abg long nie..n sentiase sokong akim...
    thankz abg long coz sentiase update blog nie wpun kdg2 abg long bz..
    =)

    ReplyDelete
  5. "Apa yang menjadi kebimbangan bagi saya adalah bagaimana akim akan menyesuaikan diri dengan dunia baru yang akan ditempuhinya kelak.Terus terang saya nyatakan bahawa saya amat bimbang jika akim hanyut dalam arus populariti yang telah dikecapinya"

    Betul tu Am,.Akim need a good manager..
    haha..Am dah bole tuko professionda..

    ReplyDelete
  6. aminnn ya rabbal alamin. terharu wawa baca posting ni. tak tau nape. mebi memikirkan jauh perjalanan akim dalam akademi. namun bgitu, x sjauh perjalanan yg dia bakal hadapi di luar nanti. rasa teruja + risau + gembira + sedih bercampur baur rasanya.

    tapi yang pasti wawa dan semua penyokong akim yang lain sentiasa mendoakan yg terbaik buat akim. kalau akim ikut 10 nasihat along di atas, insyaAllah selamat + mudah perjalanan hidup dia... amin....

    ReplyDelete
  7. meli rasa terharu pulak baca entry Am kali ni. seperti comment wawa, perjalanan akim untuk menghadapi dunia sebenar kat luar sana masih panjang & penuh cabaran. harap akim akan tabah & jadikan 10 nasihat Am untuk guide akim sepanjang perjalanannya nanti sebagai anak seni.

    kami gafimmers & akimmers akan sentiasa support akim.. semoga Allah memberkati Akim. Amin..

    ReplyDelete
  8. sy percaye akim dtg dr family yg baik2..so hrp sgt2
    along dpt salu ingtkan dia..biar la dia jd mcm sudirman tu...artis bersih...

    THANKS.

    ReplyDelete
  9. kita sama2 jaga ye am...
    peminat semua syg kat akim, so harap2 dia pon sayang peminat...
    juan x kisah kalau dia mengguris hatiku, tp jgn sesekali dia mengguriskan hati mana2 peminat dia especially dak2 gafim...
    i know how hard diorg berusaha nak bagi akim masuk final...

    to akem, i promised u dat i will do the best for u. so jgn sia2 kan...

    ReplyDelete
  10. aku suka akim ni satu sbb jer...sbb dia sayang gler dkt mak dia...

    ReplyDelete
  11. Akem..
    gud luck for your future undertakings~ semoga Akem berjaya menggapai semua impian & jangan lupakan kami, gafimmers! Kami akan sentiasa berada di belakang Akem~

    ReplyDelete
  12. insyaALLAH akim jaga tu sume pesanan . . .
    gud luck akim

    ReplyDelete
  13. i just wanna say.....akim have transformed!~
    seriously....anyway...telling the truth....mmg da lame tak tgk af.....last tgk beria2 mse af3 dlu....
    tp since tgk vid akim mse minggu 7-situasi kat youtube, terus ikut af balik...
    it's all bcoz of akim...
    u r the true entertainer...dan akim sgt bertuah sbnrnye dpt lagu Bencinta...that song sungguh power ade aura(u know la kalau lagu faizal tahir sume mmg berhantu)....n i love that song too!~

    ReplyDelete
  14. sedih lak baca...yelah,mestilah sebagai abang long,risaukan adik kan..lagi2 dunia artis ni penuh beribu2 cabaran....semoga akim sentiasa ingatkan keluarga dan sentiasa taat kepada ibu bapa..dunia hiburan amat mencabar dan tersilap langkah lain jadinya...moga akim sentiasa kuat,saya pon minat akim sebab selain pakej yang dia ada,dia amat menyayangi ibunya..tu yang paling mahal dalam diri seorang insan..

    ReplyDelete
  15. good luck akim... teruskan sampai ke pencapaian yang terbaik...

    ReplyDelete
  16. congratulations akim!!!!!!!!!!!!!!!!!yay!!!!!
    akim mmg best td!!!you rocked the stage!!!gafimmers are so proud of u!msti along n family bangga and gembira dgn kejayaan akim....now that af dh hbs,gafimmers are all excited t and anxious to see what akim is going to do next in the real world...we will always support you!all the best to you!=)

    ReplyDelete
  17. :)
    along.
    ehh
    main pggil jee.
    do me a favor please.?
    family akim x bwt doa selamat kat rmh je after akim kuar af nie?
    harap buat la utk peminat.
    teringin sngt na jmpe akim.
    klau ade buat, bg taw la ekk.!
    thnx yeahh!
    :)

    ReplyDelete
  18. 10 warkah tok akim,
    hurrmmm,
    bagos bagos bagos,
    bhahahah:DD

    ReplyDelete
  19. syuqur alhamdulillah akim top 3..."WALAUPUN JUARA BUKAN MILIKMU,TETAPI DUNIA TAHU KAMULAH JUARA,WALAUPUN DUNIA BERKATA KAU BUKAN JUARA,TETAPI AKU BERKATA ENGKAULAH JUARA.... BUAT ALL FANS AKIM...DOWNLOAD LAH NI..

    http://www.4shared.com/file/104232381/2a2887d7/Akim_AF7.html

    ReplyDelete
  20. bro, u made me cry.. sedihnye mengingatkan dah tiada lagi gelagat akim yg saya dok tatap hari hari kat tv..
    and yeah, saya gerun dan risaukan jugak, would he survived? harapnye ye.. insyaAllah.. akim, please, jangan lupe diri.. jangan sombong.. and ingat!
    tak mati dek keji, tak hidup dek puji.
    anyways bro, syabas! :D u r the best last night.. walaupun bukan juara, tp bro U ARE OUR CHAMPION :)
    loveyou and goodluck!

    ReplyDelete
  21. Congrats Akim~ U still have a long Way to go. Dan kami gafimmers akan sentiasa menyokong Akim. Take Care of Urself.. Semoga Allah SWT merahmati perjalanan karier seni akim. Stay the way u are.. ;)

    ReplyDelete
  22. Salam...br terbace kt forum yg akim pegi indon utk shooting...leh bgtau x shooting ape...along or korang x rase awl sgt ke...rase cam terkejut sgt sbb xde dgr ura2 ape pn, tetibe dpt citer dia pegi indon...ape2 pn gud luck tuk akim...

    ReplyDelete
  23. Perjalanan akim masih jauh...akim ingat pesanan abg long tu pun dah cukup utk akim lalui perjalanan yg masih jauh tu. Selalu ingat Ayah dan Ibu akim yg telah merestui kerjaya akim..nescaya akim tidak akan hanyut dalam dunia seni. Seni itu indah dan peliharalah seni itu. Selalu rujuk kepada seniman2 yg baik akhlaknya. All the best to you...and very important is jangan lupakan yg mencipta kita (Allah) nescaya akim akan dilindungi selalu...insyallah.

    ReplyDelete
  24. TAHNIAH!!!!!!!!AKIM memang BEST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WELCOME TO THE GLAMOUR..BEWARE...hehhehhhee...papepun GOOD LUCK!!!!!!!! I'M YOUR'Sssssss....I LIKE....ecah sihat????hehehhehehe...AISKIM :O)btol tu btol....xsemestinye singer xleh feature study...study is NO:1..skrg ye la..akim ade AURA...lg22 dunia artis ni..kejap22 kite ke atas..kejap22 kite ke bawah..GOOD LUCK 4 UR LIFE!!!!!!!!!!!!!!!Chaaayookk..chayookk....

    ReplyDelete
  25. Akim nie duk mana ekk....
    betul ke dia duk Johor Jaya??
    caiyok caiyok org Johor Jaya... (kalau betui la)

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum along akem..abg afham,
    terima kasih krn sudi bkongsi cerita..
    tk pernah dlm sejarah hidup saye sndiri meminati seseorg idola spt akem..
    keikhlasan yg terpancar jelas di wajah die..
    betapa akem mengasihi ibunya mmg cukup buat saye tersentuh..
    Smg akem terus berjaya dlm shl lapangan yg diceburi..
    Smg Allah mempermudahkan segala urusan akem, Amin..

    MsQue Gafimmers

    ReplyDelete
  27. Tahniah buat Akim. Walaupun mama rasa dia deserve better tapi syukurlah dengan apa yang telah direzekikan. Mama doakan Akim berjaya dalam bidang yang telah dipilihnya. Semoga Akim sentiasa dalam peliharaan Allah Subhanahuwa Taala. Amin.

    ReplyDelete
  28. Salam buat along & family, & all fans,
    1stly, congrates to akim coz berjaya ke tahap skang ni. Anak muda berjiwa besar. Sifat slumber akim shows his sincerity. Betul pesan along tu agar menjadi diri sendiri. Hope akim tak hanyut dengan gelombang industri.
    To along, tqvm create this blog for akim's fans. we will be akim's die hard fans... :) and 1 more thing, hope sgt kalau dapat update any xtvt akim, so that we not miss his stories. Like now, kuar2 AF tetibe je akim dah ke oversea. Patut senyap je @15 tanpa akim. x chat.
    To akim, I'M YOURS...

    ReplyDelete
  29. Selamat buat Akem dan keluarga..jaga diri..jaga tingkah laku..kami akan menyokong Akem selagi Akem berada dilandasan yg betul..dengar nasihat ibu ayah dan along ..insyaalah Akem akan berjaya dengan bakat yg ALLAH SWT kurniakan..ummi dan gafimmers akan sokong Akem..kami sayang Akem..suara Akem membuat kami terpaku..gelagat Akem buat kami ceria n rindu ..salam sayang buat Akem

    ReplyDelete